Załóż bezpłatne konto Zaloguj się Zaloguj się przez Facebooka
Kalendarz studenta: Brak wydarzeń na dziś
Polecamy: 5 grudnia w życie wejdą zmiany w Kodeksie postępowania karnego
Z ostatniej chwili...
Sonda Na którą aplikację się wybierasz?

Chronić nazwę czy logo firmy? Wybór należy do Ciebie

5/5 z 1 ocen.
(kliknij w gwiazdkę aby ocenić)

Coraz więcej przedsiębiorców decyduje się na rejestrację znaku towarowego. Być może również Ty masz to w planach. Nie wiesz tylko, czy lepiej chronić nazwę, czy logo. Czy to prawda, że logo nie zabezpiecza samej nazwy? Odpowiedź znajdziesz w tym artykule. Dowiesz się również, jakie są wady i zalety poszczególnych form ochrony.

Chronić nazwę czy logo firmy? Wybór należy do Ciebie

 

Rejestrować markę czy nie?

 

Marka to jedno z najcenniejszych aktywów przedsiębiorstwa. Jeżeli w jej rozwój włożyłeś czas i pieniądze to przy odrobinie szczęścia klienci obdarzą ją swoim zaufaniem. W takim przypadku zdecydowanie warto ją chronić poprzez rejestrację znaku towarowego w Urzędzie patentowym.

 

Oczywiście marka nawet bez takiej rejestracji posiada pewną ochronę prawną, ale jest to ochrona minimalna. Wyobraź sobie, że inny przedsiębiorca ma taką samą nazwę firmy jak twoja, co zdarza się dość często. W takim przypadku udowodnienie swoich praw do marki będzie bardzo trudne, choć nie niemożliwe. Więcej na ten temat dowiesz się z poniższego nagrania.

 

 

Co daje rejestracja znaku towarowego?

 

Najważniejszą rzeczą, jaką zyskasz, rejestrując znak towarowy, jest twoje formalne prawo do marki. Dla Ciebie i Twojej firmy oznacza to bezpieczeństwo. Konkurenci nie mogą posługiwać się podobnym oznaczeniem ani go przejąć.

 

Jeśli ktoś będzie chciał zarejestrować taki sam lub podobny znak towarowy, to możesz to skutecznie zablokować. Na etapie zgłoszenia możesz złożyć sprzeciw do rejestracji a później wniosek o unieważnienie.

 

Zapewne słyszałeś o sytuacjach, gdy markę firmy zastrzegła konkurencja lub były pracownik. Później były różne scenariusze – żądanie zaprzestania używania znaku, jego odkupienie za odpowiednią kwotę czy odpłatna umowa licencyjna. Gdy zastrzeżesz znak, udaremnisz taką kradzież.

 

Zobacz również:

 

 

Skuteczniejsza walka z nieuczciwą konkurencją.

 

Niebagatelną korzyścią jest też to, że będzie Ci łatwiej walczyć z nieuczciwą konkurencją. Jeśli ktoś będzie używał twojej zarejestrowanej nazwy lub podobnej, to złamie prawo.

 

Przy różnych naruszeniach prawa do marki przez konkurencję powinieneś jak najszybciej zgłosić się do rzecznika patentowego. Ten ekspert nie tylko doradzi Ci, jakie działania możesz podjąć i jaką strategię przyjąć, ale także pomoże w ich przeprowadzeniu.

 

Rzecznik będzie Cię także wspierał przy dochodzeniu roszczeń od naruszyciela marki. Przy zarejestrowanej marce o wiele łatwiej możesz wygrać w sądzie. Zresztą spór wcale nie musi tam trafić. Legitymując się świadectwem ochronnym, łatwo usuniesz oferty naruszyciela z Allegro, Olx, Facebooka czy Amazon.

 

Musisz jednak pamiętać o jednej ważnej rzeczy. Urząd Patentowy przyznaje ochronę znaku towarowego osobie, która jako pierwsza o to wystąpi. Dlatego warto się pośpieszyć z rejestracją.

 

 

 

Co lepiej zastrzec – nazwę czy logo firmy?

 

Zanim zrobisz zgłoszenie, musisz się zdecydować, co zamierzasz chronić. Większość osób wybiera między dwoma rodzajami znaków towarowych, potocznie określanymi jako nazwa i logo. Ale czy wiesz, czym one się różnią?

 

Logo jest znakiem towarowym, który ma elementy graficzne. Może to być stylizowany napis, jakiś symbol lub fantazyjna forma graficzna, z którą Twoja marka będzie identyfikowana. Niektórzy określają to jako element identyfikacji wizualnej.

 

Natomiast jako nazwę określa się znak towarowy w formie słownej. Mogą to być litery, cyfry czy wyrazy, które nie mogą mieć żadnej grafiki.

 

Znaki słowne i słowno-graficzne mają różne zakresy ochrony, choć częściowo się one pokrywają. Wszystko finalnie zależy od samego znaku towarowego. W razie wątpliwości udaj się na konsultację do rzecznika patentowego. Pamiętaj przy okazji, że może on zająć się dla Ciebie wszelkimi formalnościami.

 

 

 

Słowny znak towarowy (zastrzeżenie nazwy firmy).

 

Jeśli decydujesz się na ochronę słownego znaku towarowego, to ochrona będzie dotyczyła wyłącznie brzmienia użytych słów. Taka ochrona ma szereg zalet, ale też pewne wady. Postaramy się przedstawić najważniejsze z nich.

 

Ogromną zaletą jest to, że jeśli nazwa konkurenta jest zaledwie podobna do Twojej, to możesz go zmusić do jej zmiany. Nie jest ważne, że wpisana jest w szatę graficzną.

 

Rejestracja znaku słownego daje sporo korzyści w internecie. Uzyskujesz silną ochronę domeny internetowej. Każdy konkurent, kto użyje domeny z Twoją nazwą, będzie naruszał prawo. Będziesz mógł również skutecznie walczyć z szantażem domenowym. O wiele łatwiej będzie Ci też zablokować reklamy Google Ads.

 

Jeśli będziesz chciał zrobić rebranding logo, to w przypadku zarejestrowanego znaku słownego nie musisz robić nowego zgłoszenia. Taki znak dalej chroni nazwę. W przypadku logo każda istotna zmiana wymaga nowego zgłoszenia.

 

Niestety, znak słowny nie jest bez wad. Przede wszystkim możesz mieć problem z zarejestrowaniem słownego znaku towarowego. Dzieje się tak w przypadku, gdy znak jest opisowy. Aby temu zapobiec, koniecznie skonsultuj się wcześniej z rzecznikiem patentowym.

 

 

 

Słowno-graficzny znak towarowy (zastrzeżenie logo firmy).

 

Jak już wiesz, logo, czyli słowno-graficzny znak towarowy obejmuje ochroną słowo i elementy graficzne. Wszystko jednak znów zależy od konkretnego przypadku. Jeżeli słowo zawarte w logo jest fantazyjne (np. ORLEN) to znak słowno-graficzny chroni również płaszczyznę fonetyczną. Co innego, jeżeli w logo jest nazwa opisowa. W takim przypadku prawo nie daje Ci monopolu na samą nazwę.

 

Dlaczego warto zastrzec logo? Przede wszystkim o wiele łatwiej je zarejestrować. Dzieje się tak dzięki szacie graficznej, która pozwala na łatwe odróżnienie znaków towarowych. Dzięki grafice możesz zastrzec wyrażenia, które są ogólnoinformacyjne lub opisowe. Takie znaki w wersji słownej nigdy nie dostałyby takiej ochrony.

 

Jeśli konkurenci zaczęli używać loga podobnego do twojego, to bardzo skutecznie możesz im tego zabronić. Badanie podobieństwa obejmuje także fonetykę, ale tylko w połączeniu z grafiką.

 

Zastrzeżenie logo ma też swoje wady. Należą do nich:

  1. rebranding - każda zmiana grafiki w logo wymaga osobnej rejestracji;
  2. mogą pojawić się wątpliwości, co podlega ochronie – sama grafika czy także słowo.

 

Takie sytuacje to dla rzecznika patentowego norma. Dlatego w razie problemów trzeba jak najszybciej poprosić go o pomoc.

 

 

 

A może kompromis, czyli rejestracja nazwy i logo firmy?

 

Wciąż nie możesz się zdecydować, co objąć ochroną – nazwę czy logo firmy. Jest jeszcze jedno rozwiązanie. Możesz zastrzec obie formy. Jednak będziesz musiał za to więcej zapłacić. Dzięki temu zyskasz jednak pełną ochronę. Wady, które występują w sytuacji, gdy zastrzegasz tylko jeden typ znaku, niwelują się wzajemnie.

 

 

 

Kiedy warto zdecydować się na ochronę obu typów znaków?

 

Na pewno wtedy, gdy twoja marka robi się cenna. Warto wtedy ponieść dodatkowe koszty, aby ją dobrze zabezpieczyć. Pamiętaj też, że nie każdy znak towarowy chroni nazwę. Możesz też zgłosić obie formy, jeśli nie bardzo wiesz, który typ znaku zechce wykorzystać nieuczciwa konkurencja.

 

 

Firmowe logo jako wzór przemysłowy?

 

Na koniec warto wspomnieć, że firmowe logo można chronić również przy pomocy wzorów wspólnotowych. Ma to tę zaletę, że procedura jest błyskawiczna i trwa do 14 dni. Sama ochrona obejmuje również logo bez względu na powierzchnię, na której się znajdzie. To istotne w kontekście tego, że ochrona znaku towarowego ogranicza się tylko do wskazanych w zgłoszeniu towarów i usług. Wadą wzorów wspólnotowych jest jednak to, że ochrona bezwzględnie obejmuje tylko wygląd logo, a nie zawarte w nim słowo. Oznacza to, że wzory powinno się traktować jako uzupełnienie ochrony wynikającej z rejestracji znaku towarowego, a nie jej tańszy zamiennik.

 

Po więcej informacji na ten temat odsyłamy do poniższego nagrania.

 

Data: 13.10.2019 10:09
Autor/źródło: Autor zewnętrzny
Kategoria: Prawo, Aplikacje, Studia, Powtórki do egzaminów
Słowa kluczowe: logo, znak towarowy, patent, marka, rejestracja znaku towarowego, słowny znak towarowy, zastrzeżenie nazwy firmy, prawo autorskie
wydrukuj

WASZE KOMENTARZE

® 2011 - 2019 SerwisPrawa.pl sp. z o.o. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu.