Najważniejsze założenia nowej ustawy
Najważniejsze propozycje zawarte w projekcie to:
- wprowadzenie podstawy prawnej do stworzenia polityki zakupowej państwa, która będzie narzędziem do realizacji polityki gospodarczej;
- zwiększenie roli planowania w zamówieniach publicznych;
- uproszczenie w postępowaniach powyżej i poniżej progów unijnych - wprowadzenie podstawowej procedury uproszczonej;
- zrównoważenie stron w umowach w sprawie zamówienia publicznego,
- wprowadzenie obowiązku oceny umowy w przypadku wystąpienia problemów z jej wykonaniem;
- zniesienie odpowiedzialności solidarnej wykonawców w trybie partnerstwa innowacyjnego;
- wprowadzenie obowiązku stosowania zaliczek lub częściowych płatności w umowach powyżej 12 miesięcy;
- usprawnienie postępowania skargowego na orzeczenia Krajowej Izby Odwoławczej (KIO):
- wprowadzenie mechanizmu ugodowego załatwiania największych sporów między wykonawcą a zamawiającym na etapie wykonywania umowy; strony będą mogły zwrócić się do Sądu Polubownego przy Prokuratorii Generalnej RP o szybkie rozstrzygnięcie sporu, zanim trafi on na drogę sądową, będzie to sposób tańszy i szybszy od sądu: rozwiązanie sporu nastąpi w ciągu dwóch miesięcy i umożliwi kontynuowanie realizacji umowy;
- usprawnienie systemu kontroli;
- wzmocnienie roli prezesa Urzędu Zamówień Publicznych w przygotowywaniu i propagowaniu dobrych praktyk i wzorców dokumentów, które będą stanowiły wsparcie dla zamawiających.
Nowa ustawa liczyć ma 678 artykułów.
Polityka zakupowa państwa
Zgodnie z projektowanych art. 22 ustawy, polityka zakupowa państwa określa priorytetowe działania Rzeczypospolitej Polskiej w obszarze zamówień publicznych, a także pożądany kierunek działań zamawiających w zakresie udzielanych zamówień, który obejmuje w szczególności zakup innowacyjnych lub zrównoważonych produktów oraz usług, z uwzględnieniem:
- aspektów normalizacyjnych;
- kalkulacji kosztów w cyklu życia produktów;
- społecznej odpowiedzialności przedsiębiorców;
- upowszechniania dobrych praktyk i narzędzi zakupowych.
W polityce zakupowej państwa, określając planowane działania administracji rządowej, uwzględnia się cele i kierunki określone w średniookresowej strategii rozwoju kraju. Politykę zakupową państwa opracowuje się raz na 4 lata, a przyjmuje ją Rada Ministrów, w drodze uchwały, na wniosek ministra właściwego do spraw gospodarki.
Zwiększenie roli planowania w zamówieniach publicznych
Zwiększenie roli planowania w zamówieniach publicznych nastąpić ma przez:
- wprowadzenie obowiązku dokonania analizy przed wszczęciem postępowania o udzielenie zamówienia;
- nałożenie na centralne organy administracji rządowej obowiązku określenia strategii zarządzania dla poszczególnych kategorii zakupowych oraz wskazanie zamówień stanowiących realizację polityki państwa;
- wprowadzenie obowiązku aktualizacji rocznych planów postępowań;
- koncentrację ogłoszeń o zamówieniach w oficjalnym publikatorze, tj. Biuletynie Zamówień Publicznych (poniżej progów UE) oraz Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (o wartości równej i powyżej progów UE);
- zwiększenie znaczenia dialogu z wykonawcami na etapie przygotowania postępowania;
- wprowadzenie do ustawy zasady efektywności.
Zrównoważenie stron w umowach w sprawie zamówienia publicznego
Zrównoważenie stron w umowach w sprawie zamówienia publicznego ma nastąpić poprzez:
- określenie zasad kształtowania umów;
- wprowadzenie katalogu klauzul niedozwolonych, np. dotyczących nadmiernych kar umownych;
- określenie obowiązkowych postanowień umownych;
- wprowadzenie nowych zasad waloryzacji wynagrodzenia opartych o ceny materiałów.
Usprawnienie postępowania skargowego na orzeczenia Krajowej Izby Odwoławczej
Usprawnienie postępowania skargowego na orzeczenia Krajowej Izby Odwoławczej (KIO) spowoduje:
- obniżenie opłaty od skargi na orzeczenie KIO,
- wydłużenie terminu na wniesienie skargi na orzeczenie KIO;
- utworzenie jednego sądu ds. zamówień publicznych.
Usprawnienie systemu kontroli
Usprawnienie systemu kontroli przybierze postać przede wszystkim:
- utworzenia Komitetu do spraw Kontroli w Zamówieniach Publicznych, który będzie pełnić rolę forum wymiany informacji i współpracy pomiędzy organami kontroli,
- wspólnych przepisów ogólnych dotyczących kontroli zamówień publicznych,
- przeprowadzania kontroli na podstawie analizy ryzyka naruszenia prawa,
- obowiązku publikacji wytycznych dotyczących prowadzenia kontroli przez organy kontroli.
Wejście w życie nowej ustawy Prawo zamówień publicznych
Zaproponowane przepisy mają obowiązywać 1 stycznia 2021 r.
Podstawa prawna:
projekt ustawy Prawo zamówień publicznych
projekt ustawy Przepisy wprowadzające ustawę Prawo zamówień publicznych
WASZE KOMENTARZE